Aktiva Seniorer Skövde

Båtresa med S/S Trafik till Vadstena

Fredagen den 19 juli 2019

Ett tjugotal Aktiva Seniorer fick även i år en fantastisk båtresa från Hjo hamn till Vadstena med en av Sveriges mest välbevarade ångbåtar. Båten var fullbokad med ca 100 personer. Allt arbete med ångaren sköts helt ideellt av Sällskapet S/S Trafiks Vänner. Även besättningen arbetar helt ideellt och får en stor eloge för ett fantastiskt arbete.

Här ser vi Jan Schönemann med kollega som såg till att vi fick en fin och säker resa!

Ångaren eldas med kol, ca 200 kg per timma går det åt.

Här lämnar vi Hjo!

Vi fick under färden höra en intressant berättelse om fartygets historia. För den som var intresserad fanns det möjlighet att besöka maskinrummet. Det är ingen lätt uppgift att arbeta där i ca 40 graders värme. Under däck finns också en servering, där man kan köpa varma och kalla drycker, smörgåsar och bakverk.

Efter tre timmar på en spegelblank Vättern gick vi in i Vadstena hamn i sällskap av många fritidsbåtar. Med lots från Sjöräddningen kunde vi lägga till vid hamnen.

I den lilla sommarstaden fanns det tid att besöka olika sevärdheter, t.ex. Slottet, Klosterkyrkan och Klostermuseet.

Interiör från den vackra Klosterkyrkan

Det finns också många restauranger med uteserveringar, butiker och en vacker strandpromenad vid Vättern.

Efter en härlig rundtur i Vadstena, återstod en fantastisk resa tillbaka till Hjo. Besättningen såg till att vi kunde gå så nära Omberg som möjligt, där vi bl.a. såg de grottor som finns inne i berget, alldeles nere vid vattnet.

Vid Omberg
Alla var mycket nöjda när vi så steg i land i Hjo på kvällen.

AKTIVA SENIORER har besökt Volvo Cars. Efter en lägre tids besöksförbud, på grund av ombyggnader, fick ett 30-tal medlemmar chansen att bli informerade om de nya 3-cylindriga motorerna, mm. Tony Wennlert och Jan Ekholm började med en historielektion, från starten 1927 tills nutid. Vid uppstarten av Volvo tackade en tilltänkt motorleverantör i Kristinehamn nej och då kom Skövde Mekaniska Verkstad in i bilden. Vilken tur för Skövde som idag, på personbils- och lastbilssidan, har ca 5.000 anställda. Efter en mindre bra period under Fords ägarskap har kinesiska Geelys ägande och investeringsvilja fått Skövdeverksamheten att blomma ut. 2018 var ett nytt rekordår med nära 600.000 tillverkade motorer. Ett radikalt beslut för några år sedan var att endast tillverka 4-cylindriska motorer, bensin eller diesel. Med de nya 3-cylindriska motorerna passerar man ytterligare en milstolpe. Viktiga ledord är låg bränsleförbrukning, mycket hög rening och möjligheter till elhybrid. Denna 1,5 liters motor levereras med 156 hästkrafter och uppåt. Vi, något äldre, minns 50-talets Saabs puttrande 3-cylindriska, tvåtaktare med blå oljerök och hela 33 hästkrafter. Efter en gedigen genomgång äntrade vi Blå tåget som tog oss runt i produktionen. En imponerande kedja av robotar står för merparten av produktionen och man producerar nu 64 motorer i timmen. Övervakning, programmering och vissa monteringsjobb sysselsätter dock ett antal människor. Man jobbar i grupper som roterar arbetsuppgifterna för att minska eventuella arbetsskador. Idag är ca 30% kvinnor i produktionen. Begreppet smutsiga industrijobb kan man förpassa till historien. Här är det rent och fint. Aktiva Seniorer tackar Tony och Jan för ett intressant och lärorikt besök. Vi lämnar stolta över att ha detta fina och viktiga företaget i Skövde.

Vår guide Jan Ekholm till höger berättar om en av flera motorer i utställningshallen. Foto; Göte Gunnarsson

"Hemmave" 2019

Aktiva Seniorer i Skövde har varit på årets "Hemmave" resa. Onsdag 22 maj åkte vi med buss från Arena Skövde. Årets " Hemmave" resa" gick till Vara med omnejd. Vi gjorde ett kort stopp i Gökhem för att beskåda årets "Vedstaplar"- med temat cirkus. Därefter besökte vi Alphems Arboretum i Floby, en intressant guidning och gott förmiddagskaffe. På väg till lunchen på Nordpolen i Vara, gjordes ett besök för att beundra alla fina (dyra) bilar på Bilkompaniet i Tråvad. Efter lunch fortsatte resan till "Sivans ost" i Baljered. Sivans dotter gav en engagerad presentation av släkthistorien och sedan gavs möjlighet att provsmaka och handla ost. På hemvägen till Skövde besökte vi Jula hotell i Skara, dels för att se all konst dels för att få eftermiddagskaffe. Mätta och belåtna återvände vi hem, de flesta med både bröd från Nordpolen och ost från Sivans ost!

Östgötaresan 9 maj

Aktiva Seniorer i Skövde har varit på "Östgötaresa". Från Skövde åkte vi direkt till Ödeshög där turistguiden Åse steg på vår buss för att guida oss vidare. Första stopp var "Rökstenen" från 800-talet , en av Sveriges mest kända runstenar. Den har 760 tecken som berättar en hel historia. Vi åkte vidare mot Omberg, besökte Alvastra klosterruin, vår guide gav oss en inblick i klosterlivet, munkar, och lekbröder samt även om Kungsgården och övriga byggnader som fanns då. Bussresan på den lilla grusvägen över Omberg, utsikten över Vättern tillsammans med guidens berättelser och sägner gjorde den till en minnesvärd upplevelse. Sedan var det tid för en mycket god lunch på Ombergs Turisthotell (topplacerad i White guide i Östergötland). Författarinnan Ellen Key´s hem Strand var vårt nästa besök. En mycket vacker byggnad med välbevarad inredning och mycket konst. Guiden på Strand berättade om Ellen Key´s uppväxt, hennes framgångsrika författarskap, hennes resor samt lyckan över det egna hemmet.

Nöjda med mycket "kultur" återvänder vi mot Skövde. Vi avslutar med fikastopp och inköp av lite godis i Mullsjö. ( Enda klagomålet på vår resa var det kyliga och blåsiga vädret).